Matteläraren Stavros Louca bedyrar sin oskuld och menar att han bara har kartlagt tidigare prov och berättat för eleverna vad som väntar.
Tillvägagångsättet har väckt många reaktioner hos er.
Så här skriver till exempel läraren Maria:
”Intressant att granska vore också vad som fått oss att gå den här vägen där elever veckorna innan nationella prov drillas med hjälp av gamla prov. Vilken kunskapssyn ger detta uttryck för och vem är ansvarig? Att hävda att det vore en enskild lärares fel är ju alldeles absurt och jag är fullständigt övertygad om att det Stavros har gjort är att ha lärt sig systemet och i kombination med sin djupa ämneskunskap använt dessa insikter för att förbereda sina elever. Jag vet att han bara är en av många som gör på detta sätt och hur det skulle vara fusk övergår mitt förstånd.”
Borde inte alla lärare göra det? Och var går gränsen mellan fusk och noggrann förberedelse?
Var med och diskutera detta på Aftonbladet Debatt Live i dag klockan 15.00.
Redan nu kan du ställa dina frågor till Anna Lena Larsson, sakkunnig på Skolverket.